Anderssons historik talar för fastighetsskatt

Nedan är utdrag från en ledare i Smålandsposten av Jacob Sidenvall. Statsministerns handlingar väger tyngre än hennes ord i valrörelsen. ”Det är helt absurt att M driver kampanj om detta”…

Nedan är utdrag från en ledare i Smålandsposten av Jacob Sidenvall.

Statsministerns handlingar väger tyngre än hennes ord i valrörelsen.

”Det är helt absurt att M driver kampanj om detta” statsminister Magdalena Andersson till Sveriges Radio när hon får frågor om en möjlig fastighetsskatt. Oppositionen varnar för att Socialdemokraterna efter valet kan komma att införa en beskattning på fastigheter baserat på deras värdering på marknaden, något som snabbt skulle möblera om ekonomin för många hushåll.

Anledningen till att Moderaterna varnar för skatten är att Vänsterpartiet och LO just nu kampanjar för att skatten skall införas. Socialdemokraterna är beroende av båda dessa aktörer för sitt maktunderlag och kommer att behöva förhandla för att bilda regering. LO har under tidigare S-regeringar fått stort genomslag för fackförbundets reformförslag. Men Socialdemokraterna som parti driver inte frågan.

Men så såg det också ut med skatten på drivmedel inför valet 2014. Partiet, och dåvarande finansminister Magdalena Andersson, lovade vid upprepade tillfällen i den valrörelsen att inte höja skatten på diesel och bensin. Efter regeringsbildningen var det en av de första sakerna man gjorde, senare lade man också till en indexering så att skatterna kunde ökas automatiskt under hela mandatperioden.

Så ser man till vår statsministers gärningar och inte bara hennes ord finns det fog att oroa sig: det är långtifrån absurt att varna för att fastighetsskatten ligger på förhandlingsbordet.

Läs hela ledaren här.

Magdalena Andersson har sagt att Socialdemokraterna ”inte går till val på att införa någon fastighetskatt” och att Socialdemokraterna visat de ”senaste åtta åren att vi inte kommer att återinföra den gamla fastighetsskatten.”. Vi moderater märker dock de ordval Anderssons medvetet väljer. Socialdemokraterna kanske inte går till val på att införa en fastighetsskatt, vilket är förståeligt eftersom det var och är en ytterst impopulär skatteform. Dock säger Andersson även att de inte vill utesluta införandet av beskattning på fastigheter eftersom: ”om jag börjar ställa upp massa röda linjer, i högst relevanta frågor, då riskerar jag att ytterligare skapa låsningar efter valet när vi riskerar att ha ett väldigt osäkert parlamentariskt läge”. Kontentan är alltså att om det krävs för att få makten, kommer Socialdemokraterna rösta för att införa en fastighetsskatt.

Andersson kanske tycker att det är absurt att Moderaterna flaggar för detta. Vi moderater tycker att absurt är fel ord här, ett mer sanningsenligt ord skulle vara ”obekvämt”. För det är antagligen väldigt obekvämt och besvärligt att behöva hantera denna fråga innan valet.