Här kommer juni-brevet från Moderaterna i Vallentuna - Kungliga budget- och buffeltider. Historiska satsningar på kommunens kärnverksamheter. Nya sommarjobbare. En nordosttjej som nyvald förbundsordförande och en 500-års jubilar!

Nyhetsbrev från

Moderaterna i Vallentuna

Kommunstyrelsens ordförande (KSO) har ordet

Maj månad avslutades med ett välbesökt valborgsfirande i Björkby kyrkvikens naturreservat och därefter har fullt fokus legat på att färdigställa kommunplan och budget för planperioden 2024-2026. Både priser och löner ökar just nu kraftigt och vi tar oss an den utmaningen med ambitionen att kunna behålla vår personal och fortsätta förbättra kvaliteten. Det syns i att vi gör historiska höjningar för alla nämnder. Totalt handlar det om en ökning med 110 miljoner kronor. Bl.a. vill vi skapa tryggare utemiljöer och lägger därför mer pengar på välskötta vägar och parker.

Sedan den 1 januari har Vallentuna ordförandeskapet för Arlandaregionen. Sedan mer än tio år tillbaka samarbetar Knivsta kommun, Upplands Väsby kommun, Vallentuna kommun, Sigtuna kommun och Swedavia (Stockholm Arlanda Airport) för att utveckla området mellan Stockholm och Uppsala. Arlandaregionen är en av Sveriges mest expansiva regioner. Läget mitt emellan Stockholm och Uppsala – och närheten till Stockholm Arlanda airport – gör regionen attraktiv att bo, leva och arbeta i. Målsättningen för Vallentunas ordförandeskap är att vi dels ska arbeta fram en ny delregional utvecklingsplan för Arlandaregionen samt få tillstånd en Arlandaförhandling med staten för fler bostäder, arbetsplatser och förbättrad infrastruktur i vår region.

Allt har dock inte handlat om budget och planer för framtiden. Under maj hade jag förmånen att få välkomna tre stycken sommarjobbare till Björkby kyrkvikens naturreservat. Dessa var vattenbufflarna Maud (bilden ovan), Elna och Sirius Black. Våra flitiga sommargäster ska röja vass, beta ängsmark och bidra till den biologiska mångfalden invid vår vackra sjö. Det är en historisk händelse med vårt första buffelsläpp - och som vi numera säger i Vallentuna - ”släpp bufflarne loss - det är vår!”

Styrelsekonferensen

I början av maj bar det av till Åbo för föreningsstyrelsen för att planera föreningsarbetet fram till 2026. Styrelsen landade i tre prioriterade verksamhetsområden:

• Medlemsvård
  • Kommunikation
  • Politikutveckling

Inom området medlemsvård diskuterades medlemsvärvning och medlemsaktiviteter där styrelsen beslutade i ett antal målsättningar för mandatperioden. Styrelsen diskuterade även extern och intern kommunikationsplan samt inrättande av politikutvecklingsgrupper. Nu kommer styrelsen att arbeta vidare med dessa punkter och ni som medlemmar kommer att kontinuerligt ta del av det fortsatta arbetet.

Från förbundsstämman 2023

Den 14 maj var det förbundsstämma för Stockholms län. Michaela Fletcher från Österåker valdes till ordförande i förbundsstyrelsen. Ombud och ersättare på plats från Vallentuna var Johan Skog, Camilla Blacker Wallinsson, Fiona Edin, Zarah Sjökvist och Gustaf Lund.

På stämman klubbades propositioner och motioner för att tas upp på partistämman i Umeå som kommer att hållas i oktober. Ombud till partistämman valdes Johan Skog och som ersättare valdes Camilla Blacker Wallinsson. Därutöver valdes Camilla Blacker Wallinsson till valberedningen för förbundsstyrelsen där hon representerar nordostkommunerna.

Du har väl inte glömt att betala medlemsavgiften?

Under april har vi i styrelsen bedrivit en återvärvningskampanj för medlemmar som missat att betala medlemsavgiften. Det är fortfarande en del som ännu inte har betalat medlemsavgiften så vi vill uppmana alla som är osäkra på om de har betalat, och fortfarande vill vara medlemmar, att logga in med Bank-ID på https://moderaterna.se/avi och kolla om avgiften är betald. Medlemmar som inte betalat sin medlemsavgift senast den 31 juni kommer att försvinna från våra medlemslistor.

”Om alla medlemmar värvar en, blir vi dubbelt så många!”

- Gunnar Hökmark

Kalendarium juni 2023

• Sommarmingel med Moderaterna i Danderyd

Den 1 juni kl. 18:00 bjuder Moderaterna i Danderyd in till sommarmingel med Justitieminister Gunnar Strömmer som talare. Inbjudan har skickats ut separat till samtliga medlemmar i Moderaterna i Vallentuna.

• Torgkampanj

Den 3 juni mellan kl. 12:00 och 15:00 kommer vi att ha kampanj på torget i Vallentuna centrum, adress Tuna torg 100. Vi bjuder på kaffe och give-aways. Det blir alltid roligare om vi är fler så kom gärna förbi med eller utan kampanjkläder.

• Nationaldagsfirande

Den 6 juni från kl. 12:00 firar vi Nationaldagen i Vallentuna med bland annat högtidstal från Kommunstyrelsens ordförande Johan Skog och sång från Kulturskolans barnkörer. Därutöver delas stipendium ut från Greta Persons stiftelse. På torget kommer det att finnas marknader och hoppborgar.

• Kommunfullmäktige

Den 12 juni kl. 17:00 hålls årets budgetfullmäktige där vi klubbar kommunplanen för 2024-2026 och budgeten för 2024. Fullmäktige är öppen för allmänheten och webbsänds via kommunens hemsida.

• Borgliggrupp

Den 14 juni kl. 18:00 har vi borgliggrupp där vi först ses i den moderatagruppen kl. 18:00 och därefter ses vi tillsammans med våra Alliansvänner kl. 19:30. Platsen är Bällstarummet i kommunhuset

• Avslutningsmiddag för förtroendevalda

Den 20 juni kl. 18:00 kommer vi att ha en avslutningsmiddag för förtroendevalda och föreningsstyrelsen. Anmäl ert deltagande här senast den 12 juni.

• Almedalen 2023

Under vecka 26 hålls Almedalen i Visby. Representanter från Vallentuna kommer att närvara mellan tisdagen och fredagen där vi bland annat kommer att hålla seminarium om Arlandaregionen.

• Save the date

Den 26 augusti hålls höstfesten hemma hos Christina Birger och Brian Tomaszewski. Inbjudan skickas separat till samtliga medlemmar i Moderaterna i Vallentuna.

Visste du att...

Gustav Vasa föddes på Lindholmens gård i Orkesta socken den 12 maj 1496? Denna vallentunagrabb skulle senare bli utsedd till kung på riksdagen i Roggeborgen i Strängnäs den 6 juni 1523. Till minne av detta firar Sverige sin nationaldag den 6 juni. I år är det 500 år sedan Gustav Vasa utsågs till konung vilket kommer uppmärksammas vid kommunens nationaldagsfirande. Vi ses väl där?

Med vänlig hälsning,

Johan Skog & Camilla B. Wallinsson