Metrologerna hade fel och Tomas Ledin hade rätt. Statsråd, landshövdingar och festligheter satte tonen för den kommande terminen.

Nyhetsbrev från

Moderaterna i Vallentuna

Kommunstyrelsens ordförande (KSO) har ordet

Sommaren var kort och det mesta regnade bort. Åter från sommarledigheten får man konstatera att de metrologiska olyckskorparna hade fel om att sommaren 2018 skulle upprepas – det blev tvärtom. Frånsett att mångas semesterplaner inte blev som man tänkt sig kan vi ”glädjas” åt att dammarna i vår nya våtmarkspark redan kommit till användning. Glaset eller i vart fall dammen är ur det perspektivet halvfull.

I slutet av augusti kunde vi välkomna Stockholms nya landshövding Anna Kinberg Batra på ett gemensamt besök tillsammans med våra grannar i Upplands Väsby. Under besöket kunde vi diskutera de gemensamma utmaningarna vi ser med bland annat väg 268 och trafikplatsen ”glädjen”. Vidare genomfördes två uppskattade företagsbesök på Pahléns och Blomsterboda. Det sistnämnda företaget kunde illustrativt påvisa behovet av en vettig väginfrastruktur för ett fungerande näringsliv. Det är trots allt 11 miljoner tulpaner som ska lämna Vallentuna varje år för att sprida glädje och lyckönskningar runt om i vårt avlånga land.

Tulpanerna för mig inte helt osökt in på Holland och Vallentunas landmärke Väsby kvarn som är just av väderkvarnstypen holländare. Kvarnen har något av en mörk historia då den totalförstördes i en brand den 30 mars 2008 men genom beslut i kommunfullmäktige 2017 kunde återuppbyggas. Den 9 september arrangeras kvarnens dag i ett samarbete mellan föreningen Väsby kvarns vänner och Vallentuna kommun. Ett förhoppningsfullt välbesökt arrangemang som jag gärna vill slå ett slag för.

Härlig höstfest!

Den 26 augusti bjöds det in tillfestligheter hemma hos Christina Birger och Brian Tomaszewski. Finansmarknadsministern Niklas Wykman inledde dagen med ett föredrag om det finansiella läget och regeringsarbetet. Därefter höll fd. försvarsminister Mikael Odenberg ett föredrag om kriget i Ukraina och hur Sveriges neutralitet sett ut historiskt.

Mot kvällen bjöds det på god mat som värdparet tillagat och trevligt sällskap. Vi vill därför rikta ett särskilt varmt tack till Christina Birger och Brian Tomaszewski för en fantastiskt fin tillställning.

För er som inte kunde delta denna gång kommer det fler tillfällen!

Arbetsgrupper för politikutvecklig

Glöm inte att anmäla er till arbetsgrupperna för politikutveckling. Det går utmärkt att vara med i flera arbetsgrupper samtidigt!  Arbetsgrupperna planeras att starta hösten 2023 och vi kommer att hålla en Kick-off den 25 september klockan 18:00. Talare kommer att vara ingen mindre än Karin Enström!

Arbetsgrupperna är:

1. Barn och unga – en hoppfull framtid för Vallentuna

2. Förenkla och förbättra – arbetslinjen och näringslivet som motor för tillväxt

3. Frihet och jämlikhet – på invånarnas sida för ett tryggt och fritt Vallentuna

4. Livet efter yrkeslivet – med guldkant för Vallentunas äldre

5. Vallentuna nu och imorgon – utveckling av det bebyggda och vår natur

Läs mer om arbetsgrupperna och anmälan på nedanstående länk.

Politikutveckling 2023-2026

LAGET - tävling i medlemsvärvning

Under sommaren har riksorganisationen en tävling i medlemsvärvning där varje förening i Sverige tävlar om vilken förening som lyckas värva flest medlemmar. För att alla föreningar ska ha möjlighet att vinna är det den förening som ökat mest procentuellt som vinner och första priset är, förutom äran, en träff med Ulf Kristersson. Vinner vi inte första pris kan vi dock vinna det egentliga första priset som är en träff med Kulturminister Parisa. Missa inte möjligheten att säga "jaha det är ju bara såhär man får möjlighet att träffa dig numera" till Parisa och värva så många som möjligt! Som Gunnar Hökmark brukar säga: om alla värvar en så blir vi dubbelt så många!

Det enklaste sättet att bli medlem är genom att swisha 100 kronor till 123 33 60 070, uppge namn, personnummer och e-post.

Kalendarium september 2023

• Kommunfullmäktige

Den 4 september kl. 18:30 hålls höstens första kommunfullmäktige i Kulturrummet, Kulturhuset. Sammanträdet är öppen för allmänheten och webbsänds via kommunens hemsida.

• Kvarnens dag

Den 9 september firas kvarnens dag från kl. 12:00. Kom gärna förbi!

• Borgliggrupp

Den 13 september kl. 18:00 har vi borgliggrupp där vi först ses i den moderatagruppen kl. 18:00 och därefter ses vi tillsammans med våra Alliansvänner kl. 19:30. Platsen är Bällstarummet i kommunhuset. Mötet är öppet för alla medlemmar!

• Vallentunakalaset och kampanj

Den 16 september är det Vallentunakalaset som arrangeras av Fastparter. Moderaterna kommer att ställa ut med ett mässbord och det blir alltid roligare om vi är fler. Kom gärna förbi.

• Kick-off

Den 25 september kl. 18:00 håller vi en kick-off för politikutveckling med Karin Enström som talare. Platsen är föreningslokalen på Tvärvägen 15.

Visste du att...

Cervantes klassiska verk Don Quijote där just Don Quijote och hans följeslagare Sancho Panza (likt oppositionen många gånger) fäktas mot väderkvarnar är den roman som finns representerad på flest bibliotek runt om i världen?

Med vänlig hälsning,

Johan Skog & Camilla B. Wallinsson