Fyrbenta vänner gillar Vallentuna! Kurvor där man möter sig själv med tveksamt kulturhistoriskt värde. Decennier av moderata påtryckningar mot staten fortsätter för en ny sträckning av väg 268

Nyhetsbrev från

Moderaterna i Vallentuna

Fyrbenta vänner gillar Vallentuna! Kurvor där man möter sig själv med tveksamt kulturhistoriskt värde. Decennier av moderata påryckningar mot staten fortsätter för en ny sträckning av väg 268.

Kommunstyrelsens ordförande (KSO) har ordet

En välförtjänt sommarledighet närmar sig sitt slut. Under augusti månad kommer vi ha förmånen att välkomna Stockholms nya landshövding Anna Kindberg Batra till Vallentuna i ett gemensamt möte med Upplands Väsby. På agendan står bland annat den framtida dragningen av väg 268 där länsstyrelsen bestämt sig för att själva sträckningen är av ett stort kulturhistoriskt värde - tveksamt om den bilden delas av alla som kört av i granakurvan vid halka och snålblåst. Från Upplands Väsbys sida lär man lyfta frågan om framtiden för trafikplatsen Glädjen. En högst tveksam benämning utifrån trafikanternas upplevelse av nämnda trafikplats - nämn någon som upplevt "glädje" vid den trafikplatsen?

En rolig nyhet är att Vallentuna har blivit utsedd till en av Sveriges bästa hundkommuner. Försäkringsbolaget Agria har genomfört en undersökning och rankat de bästa hundkommunerna för år 2023 och Vallentuna placerade sig på 17 plats av landets 290 kommuner. Något vi kan ta med oss när interpellationsdebatterna i kommunfullmäktige haglar kring bristen på hundrastgårdar.

Låt oss ta tillvara på återstoden av sommaren! När vi har rensat undan skalen från augustis kräftskivor låt oss arbeta i styrelser och nämnder för att göra Vallentuna till en fortsatt bra kommun att bo, leva och verka i.

Arbetsgrupper för politikutvecklig

Glöm inte att anmäla er till arbetsgrupperna för politikutveckling. Det går utmärkt att vara med i flera arbetsgrupper samtidigt!  Arbetsgrupperna planeras att starta hösten 2023 och vi kommer att hålla en Kick-off den 25 september klockan 18:00. Talare kommer att vara ingen mindre än Karin Enström!

Arbetsgrupperna är:

1. Barn och unga – en hoppfull framtid för Vallentuna

2. Förenkla och förbättra – arbetslinjen och näringslivet som motor för tillväxt

3. Frihet och jämlikhet – på invånarnas sida för ett tryggt och fritt Vallentuna

4. Livet efter yrkeslivet – med guldkant för Vallentunas äldre

5. Vallentuna nu och imorgon – utveckling av det bebyggda och vår natur

Läs mer om arbetsgrupperna och anmälan på nedanstående länk.

Politikutveckling 2023-2026

LAGET - tävling i medlemsvärvning

Under sommaren har riksorganisationen en tävling i medlemsvärvning där varje förening i Sverige tävlar om vilken förening som lyckas värva flest medlemmar. För att alla föreningar ska ha möjlighet att vinna är det den förening som ökat mest procentuellt som vinner och första priset är, förutom äran, en träff med Ulf Kristersson. Vinner vi inte första pris kan vi dock vinna det egentliga första priset som är en träff med Kulturminister Parisa. Missa inte möjligheten att säga "jaha det är ju bara såhär man får möjlighet att träffa dig numera" till Parisa och värva så många som möjligt! Som Gunnar Hökmark brukar säga: om alla värvar en så blir vi dubbelt så många!

Det enklaste sättet att bli medlem är genom att swisha 100 kronor till 123 33 60 070, uppge namn, personnummer och e-post.

Kalendarium augusti 2023

• Höstfest

Den 26 augusti får vi i Moderaterna återigen den stora förmånen att få avnjuta en höstfest hemma hos Christina Birger och Brian Tomaszewski på deras vackra gård i Orkesta Lundby. Inbjudan skickas i veckan till medlemmar i Moderaterna.

• Save the date Kick-off!

Den 25 september kl. 18:00 håller vi en kick-off för politikutveckling med Karin Enström som talare. Platsen är föreningslokalen på Tvärvägen 15.

Visste du att...

Thomas Jefferson var med och införde en extra skatt för hundar i Virginia för att han var irriterad över att hundar dödade hans får? Det kommer inte hända i en av Sveriges bästa hundkommuner!

Med vänlig hälsning,

Johan Skog & Camilla B. Wallinsson