Lars Vargö
Plats 9 på fullmäktigelistan

Lars Vargö

Ordförande i Kulturnämnden / Ordförande i Kommunala pensionärsrådet / Ledamot i Kommunfullmäktige / Ledamot i Kommunstyrelsen / fil.dr. författare / 74 år

Ordförande i Kulturnämnden och det kommunala pensionärsrådet, ledamot i Kommunstyrelsen, ledamot av Kommunfullmäktige. Chef för Stockholm Japan Center, som är en del av Institute for Security and Development Policy i Stockholm.

Jag har sedan länge haft ett starkt intresse för kulturfrågor och anser att kulturen är en väsentlig del av vår identitet och därför något vi bör vara rädda om. Ett samhälle som är tryggt i sina traditioner och kunnigt om sitt historiska arv är också ett samhälle som vågar välkomna kontakter med andra samhällen och kulturer. Vallentuna är unikt på många sätt och det finns mycket som vi måste bevara. Samtidigt bör vi agera utifrån insikten om att vi lever i ett samhälle i ständig förändring och utveckling och därför vara beredda att välkomna nya influenser.

Under många år har jag arbetat som diplomat och har tjänstgjort i länder som Libyen, USA, Litauen, Sydkorea och Japan – i de tre senare som svensk ambassadör. Jag har skrivit flera böcker om länderna i Östasien, främst Japan, och har även doktorerat i japansk historia. Mitt intresse för litteratur har å sin sida lett till att jag har översatt en hel del japansk poesi och prosa till svenska.

Vårt fina kulturhus är något att vara stolt över, men vi har även andra platser i vår kommun där vi kan arrangera återkommande evenemang som berikar våra liv. En ambition jag har är att verka för att etablera en årligt återkommande litteraturfestival. Det vore ytterligare ett sätt att göra vår fantastiska kommun mera känd.

Här kan du läsa Vallentuna Nyas reportage om Lars Vargö