Socialdemokraternas budget kommer inte att få ordning på Sverige

I dag presenterar regeringen sin vårbudget. Efter åtta år med socialdemokratiskt styre har otryggheten i Sverige ökat, arbetslösheten är bland de högsta i EU och vi har allvarliga problem med energiförsörjningen. Socialdemokraternas politik har också gjort det dyrare att vara svensk.

Riksdagen kommer idag att debattera Socialdemokraternas sista budget för denna mandatperiod. Sverige har allvarliga problem efter åtta år med socialdemokratiskt styre. Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson, har därför gjort ett bokslut över Socialdemokraternas tid vid makten.

Arbetslösheten har ökat kraftigt under Socialdemokraternas tid vid makten

Sverige har bland de högsta arbetslöshetsnivåerna i EU, i samma liga som Italien och Grekland. Rekordmånga människor är nu långtidsarbetslösa. Det finns ett stort utanförskap i Sverige som består av människor som inte har ett arbete att gå till och inte kan försörja sig själva.

Socialdemokraterna har slagit rekord i skattehöjningar under sin tid vid makten

Socialdemokraternas tid vid makten är också åtta år med rekord i skattehöjningar. Det handlar om införandet av platspåseskatten, flygskatten, höjd fordonsskatt, höjd elektroniksskatt, höjd drivmedelsskatt, höjd energiskatt. Det handlar om minst 46 nya skatter eller skattehöjningar som drabbar vanligt folk.

Otryggheten har brett ut sig i det svenska samhället under Socialdemokraternas tid vid makten

Otryggheten har brett ut sig i det svenska samhället under dessa åtta år. Sverige slår nu rekord i dödsskjutningar i kriminella miljöer i Europa. Under påskhelgen har vi bevittnat fruktansvärda scener där poliser utsätts för grovt våld. Regeringens politik har inte lyckats att bekämpa dessa inhemska terrorister.

Moderaterna kommer presentera en budget som får ordning på Sverige

Moderaterna vill se en annan inriktning på den ekonomiska politiken. Det är nödvändigt om vi ska kunna få ordning på Sverige. När Moderaterna presenterar sin budget kommer fokus ligga på att:

1. Stärka hushållens ekonomi.
  2. Återupprätta arbetslinjen och värna skattebetalarnas pengar.
  3. Göra Sverige tryggt igen.